Algemene Voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN XTP SRL
Algemene bepalingen
1. Overeenkomst
1.1 Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, is elke dienstverlening door XTP (zoals onder andere, maar niet beperkt tot: elk aanbod/spontane presentatie/elke werving van een kandidaat/elke terbeschikkingstelling van een uitvoerder) onderworpen aan deze algemene voorwaarden (hierna: de 'Algemene Voorwaarden').
1.2 Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing wanneer de Klant aan XTP verzoekt om een Uitvoerder te zoeken, hetzij om permanent in dienst te treden bij de Klant, hetzij om diensten aan de Klant te leveren als uitzendkracht (hierna: de 'Opdracht') en XTP een Uitvoerder aan de Klant voorstelt. Onder 'Presentatie/Presenteren' wordt verstaan: de communicatie aan de Klant van informatie over het profiel van de Uitvoerder en gegevens waarmee de Klant de kandidaat kan identificeren (hierna: de 'Presentatie' of 'Presenteren').
Onder 'Uitvoerder' wordt verstaan: iedere persoon die XTP aan de Klant voorstelt, afhankelijk van de Opdracht, hetzij om een vaste baan bij de Klant te vervullen, hetzij om diensten aan de Klant te leveren als uitzendkracht (hierna: de 'Uitvoerder'). De bijzondere voorwaarden die van toepassing zijn op elke categorie van Uitvoerder zijn respectievelijk geregeld in Titel II of III van deze Algemene Voorwaarden.
Onder 'XTP' wordt verstaan de besloten vennootschap XTP BVBA, ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen van België onder nummer 0800.759.645, evenals elk bedrijf dat direct of indirect aan haar is verbonden volgens de bepalingen van het Economisch Wetboek (hierna: 'XTP').
1.3 De Algemene Voorwaarden maken integraal deel uit van de samenwerkingsovereenkomst (hierna: de 'Overeenkomst') tussen de partijen. Ze vormen de volledige overeenkomst tussen de partijen en vervangen alle eventuele eerdere overeenkomsten. Eventuele bijzondere voorwaarden van de Overeenkomst tussen de partijen gaan voor op de Algemene Voorwaarden.
De Algemene Voorwaarden prevaleren boven eventuele (algemene) voorwaarden van de Klant.
1.4 Binnen 10 kalenderdagen na ontvangst van de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden zal de Klant een ondertekend exemplaar aan XTP retourneren ter goedkeuring. Bij gebrek hieraan wordt elk handelen van de Klant dat leidt tot samenwerking, rechtstreeks of onrechtstreeks, met de kandidaat voorgesteld door XTP, beschouwd als aanvaarding van de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden.
2 Duur
2.1 De Overeenkomst tussen de Klant en XTP begint op de datum van ondertekening van de Overeenkomst, de datum vermeld in de Overeenkomst, of de datum waarop de Klant een handeling heeft verricht die leidt tot samenwerking, rechtstreeks of onrechtstreeks, met de door XTP voorgestelde kandidaat, en heeft een duur van twaalf maanden, tenzij anders bepaald in de Overeenkomst. De Overeenkomst wordt niet voortijdig beëindigd wanneer een zoekopdracht/een openstaande functie wordt ingevuld door een Uitvoerder/een bepaalde functie wordt bezet en blijft van kracht gedurende 12 maanden na ondertekening.
2.2 Een aanbod is alleen geldig voor de overeenkomsten vermeld in de Opdracht. De geldigheidsduur van een aanbod is 14 kalenderdagen.
3 Betalingsvoorwaarden
3.1 Alle prijzen zijn exclusief btw en andere belastingen en heffingen. Tenzij anders overeengekomen, zijn alle prijzen in euro's en dient de Klant alle betalingen in euro's te verrichten. Facturen van XTP zijn betaalbaar bij ontvangst, netto en zonder korting, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Bij betaling anders dan per bankoverschrijving, domiciliëring of cheque zijn de incassokosten voor rekening van de Klant.
3.2 Indien de Klant in gebreke blijft met de betaling van de factuur na de vervaldatum, heeft XTP het recht unilateraal de uitvoering van de Overeenkomst op te schorten totdat alle betalingen zijn verricht. Bij niet-betaling binnen de overeengekomen betalingstermijn wordt het bedrag van de factuur automatisch en van rechtswege verhoogd met een rentevoet van 12% per jaar, zonder dat een voorafgaande ingebrekestelling nodig is. Bovendien, in geval van niet-betaling van de factuur na de vervaldatum, wordt automatisch en zonder voorafgaande ingebrekestelling een forfaitaire schadevergoeding gevorderd, bestaande uit:
• voor buitengerechtelijke kosten: 15% van het bedrag van de factuur met een minimum van 125,00 €;
• voor gerechtskosten: de kosten beschreven in artikel 1017 van het Gerechtelijk Wetboek, inclusief de rechtsplegingsvergoeding.
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst en tot een jaar na de Presentatie door XTP van een Uitvoerder, kan de Klant geen arbeidsrelatie aangaan, rechtstreeks of onrechtstreeks, met de door XTP voorgestelde Uitvoerder, nadat de Klant de Uitvoerder eerder heeft afgewezen of nadat deze laatste eerder heeft geweigerd. Onder 'Uitvoerder' wordt in dit artikel verstaan elke door XTP geselecteerde Uitvoerder die aan de specifieke eisen van de door de Klant gepubliceerde openstaande functie voldoet. Bij niet-naleving door de Klant van het bovengenoemde verbod, is hij onmiddellijk een vergoeding aan XTP verschuldigd ten belope van het Loon, verhoogd met 25%, die aan de Klant in rekening wordt gebracht. In het geval dat het jaarlijkse brutoloon van de Uitvoerder hoger is dan 60.000 EUR, bedraagt de wervingsvergoeding 25.000 EUR.
Deelbetalingen worden steeds onder alle voorbehoud en zonder nadelige erkenning aanvaard en worden in eerste instantie toegewezen aan de gemaakte gerechtskosten, vervolgens aan de verschuldigde rente, daarna aan de schadeclausule en ten slotte aan het kapitaal.
3.3 De Uitvoerder is niet gemachtigd facturen te innen."
3.4 Alle klachten met betrekking tot facturen moeten binnen 8 kalenderdagen na de factuurdatum per aangetekende brief bij het hoofdkantoor van XTP worden ingediend. Na deze periode wordt de klacht als onontvankelijk beschouwd en wordt de factuur als aanvaard beschouwd.
3.5 De mogelijkheid voor de Klant om zijn betalingsverplichtingen op te schorten, wordt uitdrukkelijk uitgesloten, evenals de mogelijkheid voor de Klant om bedragen onderling te verrekenen.
3.6 Indien, overeenkomstig de Overeenkomst of om welke reden dan ook, een creditnota aan de Klant moet worden verstrekt, wordt deze alleen aan de Klant verstrekt indien aan de volgende voorwaarden cumulatief is voldaan:
• de Klant heeft alle vervallen facturen betaald;
• het verzoek om een creditnota door de Klant moet schriftelijk worden ingediend en uiterlijk binnen 18 maanden na de laatste prestatie waaraan de creditnota is gerelateerd.
4 Discriminatie
4.1 Overeenkomstig CAO 38 quater van 14/07/1999 mogen Uitvoerders niet op discriminerende wijze worden behandeld. XTP maakt geen gebruik van discriminatie. XTP selecteert en stelt Uitvoerders voor op basis van hun vaardigheden en kwalificaties en houdt alleen rekening met de objectieve en realistische eisen van de Klant bij het zoeken naar de juiste Uitvoerder.
5 Geheimhouding
5.1 XTP verbindt zich er uitdrukkelijk toe alle vertrouwelijke informatie die door de Klant aan haar medewerkers wordt verstrekt in het kader van de Overeenkomst strikt geheim te houden. Elke presentatie van een Uitvoerder door XTP is vertrouwelijk. De Klant moet de informatie met betrekking tot kandidaten/Uitvoerders vertrouwelijk behandelen en mag deze niet aan derden, zelfs niet aan aan de Klant gelieerde bedrijven, doorgeven zonder de schriftelijke toestemming van XTP. Bij schending van dit artikel is de Klant verplicht een schadevergoeding van 10.000 EUR per overtreding te betalen, onverminderd het recht van XTP om een hogere vergoeding te eisen in geval van bewezen grotere schade.
5.2 Het is de Klant verboden de Overeenkomst, inclusief de tarieven, aan derden (inclusief aan de Klant gelieerde bedrijven) bekend te maken zonder de schriftelijke toestemming van XTP.
5.3 De Klant is vrij om rechtstreeks met de Uitvoerder regelingen te treffen voor het behoud van de vertrouwelijkheid van vertrouwelijke informatie of voor de verwerking van persoonsgegevens die tijdens zijn tewerkstelling bij de Klant zijn ontvangen.
6 Aansprakelijkheid
6.1 De Klant erkent dat alle verplichtingen die XTP jegens de Klant aangaat, in het kader van de Overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden, inspanningsverplichtingen zijn en geen resultaatsverplichtingen.
XTP is alleen aansprakelijk als de Klant bewijst dat XTP haar verplichtingen uit de Overeenkomst niet is nagekomen als gevolg van onjuist gedrag. Eventuele vergoeding zal beperkt zijn tot de directe schade die direct en onmiddellijk voortvloeit uit dit onjuiste gedrag van XTP. XTP is in geen geval aansprakelijk voor indirecte schade geleden door de Klant. De totale aansprakelijkheid van XTP is in elk geval beperkt zoals bepaald in de artikelen I.5 en II.5 van de Algemene Voorwaarden
6.2 De Klant is verplicht eventuele gebreken of tekortkomingen onmiddellijk schriftelijk aan XTP te melden, uiterlijk binnen 8 kalenderdagen na constatering. Als de Klant eventuele aanspraken wil doen gelden, moet hij XTP hiervan schriftelijk op de hoogte stellen binnen 6 maanden na het optreden van de door XTP beweerde fout, bij gebreke waarvan het recht vervalt.
6.3 XTP is niet aansprakelijk voor vertraging of niet-uitvoering van haar verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst indien de (juiste) uitvoering van de Overeenkomst moeilijk is geworden door omstandigheden die buiten haar wil liggen, waaronder: brand, overstroming, onvermijdelijke ongevallen, dwingende overheidsmaatregelen, pandemie, etc. Deze omstandigheden schorten de Overeenkomst tussen de Klant en XTP op. XTP zal er alles aan doen om de continuïteit en naleving van haar verplichtingen zo snel mogelijk te waarborgen.
7 Verbod op wegkapen
7.1 Wat betreft de Uitvoerder: Zonder de toestemming van XTP is de Klant niet gemachtigd, in geval van uitzendarbeid vóór het verstrijken van de opgelegde minimale periode van werkdagen en in het geval van Werving & Selectie binnen een jaar na de Presentatie van de Uitvoerder, een arbeidsrelatie met de Uitvoerder aan te gaan, hetzij rechtstreeks, hetzij via derden, noch de Uitvoerder rechtstreeks of onrechtstreeks in dienst te nemen. Onder het aangaan van een arbeidsrelatie met de Uitvoerder wordt verstaan: het sluiten van een arbeidsovereenkomst door de Klant met de Uitvoerder, de terbeschikkingstelling van de Uitvoerder bij de Klant door een derde (inclusief een ander uitzendbureau), het sluiten van een overeenkomst van opdracht met de Uitvoerder of met een derde die de Uitvoerder hiervoor heeft aangenomen, het verrichten van prestaties door de Uitvoerder op zelfstandige basis, het sluiten van een opleidingsovereenkomst waarin de Uitvoerder wordt opgeleid in het bedrijf van de Klant (met name CFI-overeenkomst), het aangaan van een arbeidsrelatie tussen de Uitvoerder en een derde, waarbij de Klant en de derde deel uitmaken van dezelfde groep, moeder- of dochtermaatschappij zijn, de ene de wettelijk benoemde of de facto bestuurders van de andere zijn, op hetzelfde adres zijn gevestigd of dezelfde exploitatiezetel hebben.
7.2 Wat betreft vaste medewerkers van XTP: De Klant verbindt zich ertoe geen arbeidsrelatie aan te gaan met een vaste medewerker van XTP of een aan XTP gelieerde onderneming. Onder het aangaan van een arbeidsrelatie met een medewerker wordt verstaan: het sluiten van een arbeidsovereenkomst met een medewerker, het ter beschikking stellen van de medewerker door een derde, het sluiten van een overeenkomst van opdracht met de medewerker of een derde die de medewerker heeft aangenomen, het verrichten van prestaties door de medewerker op zelfstandige basis, het aangaan van een arbeidsrelatie met de medewerker door een derde die deel uitmaakt van dezelfde groep, moeder- of dochtermaatschappij is of dezelfde wettelijk benoemde of de facto bestuurders heeft of op hetzelfde adres is gevestigd of dezelfde exploitatiezetel heeft als de Klant. Van dit artikel kan alleen worden afgeweken met de schriftelijke en voorafgaande toestemming van XTP. Indien de Klant handelt in strijd met het bovenstaande verbod, tijdens de uitvoering van deze Overeenkomst of binnen een periode van 1 jaar na het einde van deze Overeenkomst, is de Klant aan XTP een vergoeding van 25.000 EUR verschuldigd, tenzij XTP een grotere schade kan aantonen.
8 GDPR
8.1 De Partijen verklaren volledig te voldoen aan de Europese en Belgische regelgeving inzake privacy en bescherming van persoonsgegevens.
8.2 Gedurende de looptijd van de Overeenkomst zal er regelmatig een uitwisseling van persoonsgegevens plaatsvinden tussen XTP en de Klant.
Overeenkomstig de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, die tot doel heeft de Europese Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van persoonsgegevens uit te voeren, aan te vullen en toe te passen, hierna de Privacywet genoemd, wordt XTP beschouwd als de verwerkingsverantwoordelijke voor de gegevens van de Uitvoerder.
De Klant wordt ook beschouwd als de verwerkingsverantwoordelijke voor de persoonsgegevens van de Uitvoerder, de eigen werknemers of de werknemers van externe bedrijven. De Klant verwerkt deze gegevens op eigen verantwoordelijkheid en in overeenstemming met zijn wettelijke basisprincipes.
XTP en de Klant zijn verplicht deze persoonsgegevens te verwerken in overeenstemming met de Privacywet en de bijbehorende wetgeving. XTP mag geen persoonsgegevens aan de Klant doorgeven, behalve in de uitsluitend door de wet voorziene gevallen. De Klant verstrekt alle informatie aan XTP over de toepasselijke wetgeving die de doorgifte rechtvaardigt. In geval van toegestane doorgifte is de Klant verplicht de nodige maatregelen te nemen om de veiligheid van de persoonsgegevens te waarborgen en de Privacywet en de bijbehorende wetgeving na te leven. De Klant moet ervoor zorgen dat persoonsgegevens alleen aan XTP worden doorgegeven als de Klant hiervoor toestemming geeft en indien deze laatste de eventueel vereiste goedkeuring van de betrokken personen heeft ontvangen. De Klant vrijwaart XTP tegen elke vordering van Uitvoerders, medewerkers, werknemers of derden tegen XTP met betrekking tot een schending van de bepalingen van dit artikel door de Klant. Bovendien vergoedt de Klant, indien nodig, de door XTP gemaakte kosten. In zijn relaties met zijn medewerkers die betrokken zijn bij de uitvoering van de Overeenkomst, zal de Klant de contractuele regelingen treffen om ervoor te zorgen dat deze medewerkers ook gebonden zijn aan deze verplichting. Voor de uitvoering van de Overeenkomst met de Klant verwerkt XTP de persoonsgegevens van de contactpersonen van de Klant met de nodige nauwkeurigheid en vertrouwelijkheid, in overeenstemming met zijn privacybeleid (te raadplegen op https://www.xtp.be/privacy). De Klant verklaart dit privacybeleid te hebben gelezen en voldoende geïnformeerd te zijn.
8.3 Onverminderd het recht van XTP om een hogere schadevergoeding te eisen voor de werkelijk geleden schade als gevolg van de schending van de verplichtingen uiteengezet in dit artikel, is de Klant een forfaitaire vergoeding van 10.000 EUR verschuldigd in geval van schending van dit artikel.
8.4 Op verzoek van de Klant kan XTP een vacature op zijn bedrijfswebsite in videoformaat plaatsen en openbaar maken. De Klant is verantwoordelijk voor de inhoud van de video en garandeert dat de personen die in de video worden getoond, hun voorafgaande en expliciete toestemming hebben gegeven. De Klant vrijwaart XTP tegen mogelijke klachten, van welke aard dan ook, met betrekking tot de creatie en verspreiding van de video-vacature.
9 Onbetaalde proefperiode
9.1 Indien de Klant wenst dat een Kandidaat een onbetaalde proefperiode doorloopt vóór de totstandkoming van de arbeidsovereenkomst, moet de Klant rekening houden met de geldende basisprincipes. XTP is op geen enkele wijze aansprakelijk voor de gevolgen van het niet naleven van deze principes door de Klant.
10 Beëindiging
10.1 Onverminderd het eventuele recht van XTP op schadevergoeding, kan XTP de Overeenkomst onmiddellijk en zonder enige beëindigingsvergoeding beëindigen:
• in geval van herhaalde of ernstige tekortkomingen in de contractuele verplichtingen (zoals vertraging en/of niet-betaling van een enkele vervaldag) door de Klant;
• als de Klant uitstel van betaling heeft aangevraagd of zich in staat van faillissement of betalingsonmacht bevindt of als zijn krediet is aangetast of als hij kennelijk onvermogend is;
• in geval van ontbinding en/of liquidatie van de vennootschap van de Klant;
• als alle of een deel van de goederen van de Klant worden geëxecuteerd en/of onder conservatoir beslag worden genomen op verzoek van een schuldeiser of in geval van andere executoriale of conservatoire maatregelen met betrekking tot de goederen van de Klant;
• in geval van bewijs of ernstig vermoeden van fraude door de Klant;
• als de Klant weigert de gevraagde informatie te verstrekken of als de Klant onjuiste en/of valse informatie heeft verstrekt;
• in geval van wijziging in de controle of het management van de Klant;
• als de Klant zijn wettelijke verplichtingen niet nakomt;
• als de Klant zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst of de Algemene Voorwaarden niet nakomt.
10.2 Overeenkomstig de artikelen 1226 en volgende van het Burgerlijk Wetboek is de Klant die unilateraal en voorafgaandelijk de Overeenkomst beëindigt, gehouden een forfaitaire vergoeding te betalen gelijk aan het bedrag dat XTP zou hebben gefactureerd indien de overeenkomst volledig zou zijn uitgevoerd, met een minimum van 125,00 EUR per kalenderdag/per Uitvoerder. Een dergelijke beëindiging wordt geacht plaats te vinden bij niet-naleving door de Klant van de wettelijke verplichtingen die op hem rusten of bij onjuiste informatie verstrekt door de Klant op het moment van het sluiten van de Overeenkomst. XTP behoudt zich echter het recht voor om hogere schadevergoeding te eisen voor zover zij de omvang van de schade kan aantonen.
11 Diversen
11.1 Deze Algemene Voorwaarden mogen geen doorhalingen bevatten en hebben voorrang op alle andere voorwaarden. Elke wijziging, afwijking of verandering in de Opdracht die een wijziging in de reikwijdte of complexiteit van de Opdracht met zich meebrengt, moet worden vastgelegd in een afzonderlijke schriftelijke overeenkomst tussen XTP en de Klant. De Algemene Voorwaarden zijn steeds bijgevoegd bij de Overeenkomst en worden vermeld op elke factuur die door XTP wordt uitgegeven. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, vormt de betaling van een factuur van XTP een bevestiging van kennisname en aanvaarding van de Algemene Voorwaarden. Dit geldt ook voor onbetaalde facturen die niet binnen 8 dagen zijn betwist.
11.2 Indien een bepaling van de Overeenkomst of de Algemene Voorwaarden nietig, ongeldig of niet afdwingbaar is, heeft dit geen invloed op de toepasbaarheid van de andere bepalingen. De nietige of onafdwingbare bepaling wordt geacht te zijn vervangen door een geldige en afdwingbare bepaling die het dichtst in de buurt komt van de oorspronkelijke bedoeling van de partijen, zoals toegestaan door het toepasselijke recht.
11.3 Op de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden is het Belgisch recht van toepassing. In geval van geschil en/of wanbetaling zijn uitsluitend de rechtbanken van het arrondissement Nijvel bevoegd.
11.4 Partijen erkennen dat een gewone elektronische handtekening dezelfde bewijskracht heeft als een gekwalificeerde elektronische handtekening.
Bijzondere bepalingen Uitzendarbeid
1. Toepassing
1.1 De bepalingen van Titel I zijn van toepassing voor zover de opdracht van XTP erin bestaat Uitvoerders ter beschikking van de Klant te stellen als uitzendkrachten overeenkomstig de wet van 24/07/1987 betreffende uitzendarbeid.
In geval van tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van Titel II en andere artikelen van deze Algemene Voorwaarden, hebben de bepalingen van Titel II voorrang.
2 Doel
2.1 XTP verbindt zich ertoe al het mogelijke te doen - binnen redelijke grenzen - om de Klant een geschikte kandidaat-Uitvoerder te leveren.
3 Verplichtingen van de Klant
3.1 De Klant verbindt zich ertoe XTP schriftelijk, aan het begin en gedurende de gehele duur van de Overeenkomst, alle nodige informatie te verstrekken voor de uitvoering van de Overeenkomst. Elke wijziging met betrekking tot de informatie over het dienstverband van een Uitvoerder moet onmiddellijk aan XTP worden meegedeeld en uiterlijk 4 uur voor aanvang van het dienstverband. Dit is zeker van toepassing, niet-limitatief, in de volgende gevallen: met betrekking tot de reden voor het gebruik van uitzendarbeid en de aanwezigheid of afwezigheid van een vakbondsdelegatie; met betrekking tot de loonvoorwaarden van het vaste personeel, inclusief premies en andere gebruikelijke voordelen in het bedrijf van de Klant, evenals de toekenningsvoorwaarden; met betrekking tot activiteiten, uit te voeren taken, plaats van tewerkstelling, functie, vereiste professionele kwalificaties, resultaten van de risico-evaluatie, medisch toezicht en persoonlijke beschermingsmiddelen; met betrekking tot mogelijke stakingen, lockouts of andere vormen van tijdelijke werkloosheid; met betrekking tot economische werkloosheid, waarvoor de Klant XTP tijdig en binnen de wettelijke termijnen moet informeren; in geval van een mogelijk arbeidsongeval; met betrekking tot de werking van Dimona, waarvoor alle informatie voor aanvang van de terbeschikkingstelling van de Uitvoerder aan XTP moet zijn verstrekt; met betrekking tot de late aanwezigheid of afwezigheid van de Uitvoerders; met betrekking tot vorstverlet; en met betrekking tot het niet vernieuwen van een Opdracht.
3.2 De Klant verbindt zich ertoe ten minste de overeengekomen contractuele uren te respecteren door werk te voorzien en deze uren te vergoeden.
3.3 De Klant is als enige verantwoordelijk voor de gevolgen van het niet verstrekken, te laat verstrekken, onvolledig of onjuist verstrekken van deze informatie. Alle correcties, te late mededelingen en/of bijkomende kosten die hieruit voortvloeien, zullen aan de Klant in rekening worden gebracht. De Klant zal XTP vrijwaren van enige vordering van derden.
3.4 XTP mag Uitvoerders alleen ter beschikking stellen van de Klant om redenen zoals beschreven in de wet van 24/07/1987, namelijk: tijdelijk werk ter vervanging van een vast personeelslid, tijdelijke vermeerdering van werk, uitzonderlijk werk of ter vervulling van een vacature (toevloed). De Klant is verantwoordelijk voor de juiste toepassing van de motieven en termijnen voor uitzendarbeid. In het kader van deze motieven zorgt hij, in de gevallen bepaald door de wet en de cao, voor de nodige vergunningen en meldingen met betrekking tot de tewerkstelling van de Uitvoerders. De Klant is als enige verantwoordelijk voor het ontbreken of onjuist toepassen van de motieven, termijnen, vergunningen en meldingen, het opgeven van het aantal aanwervingspogingen in geval van toevloed. De Klant zal XTP vergoeden voor elke boete en/of schadevergoeding die XTP wordt opgelegd wegens schending van de wet en/of de cao. Bij controle of audit moet de Klant altijd volledig meewerken en, indien gewenst, bewijsstukken en rechtvaardigingen aan XTP verstrekken.
3.5 De Klant erkent dat opeenvolgende dagcontracten alleen zijn toegestaan als er behoefte is aan flexibiliteit in zijn bedrijf. Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om het bewijs van de behoefte aan flexibiliteit te leveren in geval van opeenvolgende dagcontracten, indien de wettelijke bepalingen dit toestaan. Als de Klant desondanks opeenvolgende dagcontracten gebruikt, in strijd met de geldende regelgeving, zal XTP de Klant factureren voor de wettelijke en administratieve kosten, inclusief, maar niet beperkt tot, juridische kosten, zoals advocatenhonoraria, die hiermee verband houden.
3.6 Voor toevloed moet de Klant XTP schriftelijk informeren of een eerste, tweede of derde aanwervingspoging is gedaan om een specifieke functie te vervullen op basis van de toevloedmotivering. De Uitvoerder die, voordat hij werd aangenomen in het kader van de toevloedmotivering, zelf een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd heeft beëindigd om zich opnieuw in te schakelen via uitzendarbeid, heeft mogelijk recht op een tewerkstellingsgarantie van één maand. Als de Klant het contract vóór het einde van deze minimale duur beëindigt, moet hij XTP het loon van de Uitvoerder betalen voor de resterende duur, overeenkomstig de artikelen 28 en 29 van de cao nr. 108 van 16 juli 2013.
3.7 De Klant moet XTP schriftelijk of elektronisch informeren als de Uitvoerder afkomstig uit een ander land ter beschikking wordt gesteld van een in België gevestigde Klant. Het niet naleven van deze verplichting wordt bestraft met een straf- of administratieve boete per inbreuk en per Uitvoerder, zoals voorgeschreven door het Sociaal Strafwetboek (sanctieniveau 2). De boetes en bijbehorende administratieve kosten (inclusief, maar niet beperkt tot, juridische kosten zoals advocatenhonoraria) die hieruit voortvloeien, zijn voor rekening van de Klant en zullen door XTP aan de Klant worden gefactureerd. Dit artikel is ook van toepassing als XTP op verzoek van de Klant een Uitvoerder naar het buitenland detacheert. XTP brengt de Klant administratieve bedrijfskosten van 50 EUR in rekening voor elk nieuw detacheringverzoek. Ook voor elke verlenging van een bestaande detachering wordt een administratieve bedrijfskost van 50 EUR in rekening gebracht. Op verzoek van de Klant zal XTP stappen ondernemen om de Gecombineerde Vergunning aan te vragen. Als de Klant zelf (Payroll) de Uitvoerder heeft gerekruteerd en geselecteerd, brengt XTP administratieve kosten van 250 EUR in rekening bij de Klant. De Klant draagt zelf de kosten van eventuele verschuldigde vergoedingen. Als de Klant bezwaar maakt tegen het negatieve advies van XTP om een Uitvoerder in een bepaald land te detacheren, aanvaardt de Klant de volledige verantwoordelijkheid voor eventuele boetes die daaruit voortvloeien.
3.8 De Klant moet XTP de vereiste bewijsstukken verstrekken voor het betalen van werkgeverskosten. Als na controle door de belastingdienst of de RSZ een correctie nodig is, is de Klant hiervoor volledig verantwoordelijk. De kosten die hieruit voortvloeien zijn ook voor rekening van de Klant en worden door XTP aan de Klant gefactureerd.
3.9 De Klant kan geen gebruik maken van de diensten van XTP in geval van tijdelijke werkloosheid, staking of lock-out in zijn bedrijf. In dat geval moet de Klant XTP onmiddellijk schriftelijk en uiterlijk binnen 4 uur op de hoogte brengen. Het verplicht terugtrekken van de Uitvoerders in deze gevallen geeft geen aanleiding tot betaling van schadevergoeding door XTP aan de Klant. De Klant kan economische werkloosheid niet inroepen bij uitbesteding aan derden. Als de Klant dit toch doet, wordt het gebruikelijke loon betaald en gefactureerd aan de Klant door XTP.
3.10 Overeenkomstig artikel 10 van de wet van 24/07/1987 hebben Uitvoerders recht op hetzelfde bruto loon, inclusief indexeringen en conventionele verhogingen, evenals op dezelfde premies (inclusief pensioenpremies), maaltijdcheques, ecocheques en andere loonelementen als wanneer ze vast in dienst zouden zijn bij de Klant. De Klant is verplicht deze loongegevens aan XTP te verstrekken. De Klant is als enige verantwoordelijk voor de gevolgen van het niet verstrekken, te laat verstrekken, onvolledig of onjuist verstrekken van deze informatie. Alle correcties en/of kosten die hieruit voortvloeien, worden aan de Klant in rekening gebracht.
3.11 Gedurende de periode van tewerkstelling van de Uitvoerder bij de Klant is laatstgenoemde verantwoordelijk, overeenkomstig artikel 19 van de wet van 24/07/1987, voor de naleving van de bepalingen van de wetgeving inzake reglementering en bescherming van de arbeid die van toepassing zijn op de plaats van tewerkstelling. Dit houdt in dat de Klant de Uitvoerders moet behandelen alsof ze vaste werknemers zijn, met betrekking tot onder andere de arbeidstijd, de vermindering van de arbeidstijd, vergoedingen, pauzes, feestdagen, zondagsarbeid, nachtarbeid, het welzijn van de Uitvoerder op het werk, enz.
3.12 Op het gebied van arbeidsveiligheid en hygiëne geniet de Uitvoerder bescherming alsof hij een vaste medewerker van de Klant was. De Uitvoerder mag alleen de activiteiten uitvoeren die zijn beschreven in de functiebeschrijving of, indien geen functiebeschrijving vereist is, die beschreven zijn in de bijzondere commerciële voorwaarden, met name in de beschrijving van de functie, de vereiste professionele kwalificatie en het resultaat van de risicobeoordeling. Overeenkomstig het KB van 15/10/2010 is de Klant verplicht, indien nodig, de functiebeschrijving aan te vullen en deze aan XTP te verstrekken voordat de Uitvoerder ter beschikking wordt gesteld. Bij het opstellen van deze functiebeschrijving heeft de Klant advies ingewonnen bij zijn preventiedienst en bedrijfsarts. Overeenkomstig deze Algemene Voorwaarden moet de Klant elke wijziging met betrekking tot de functie (bijvoorbeeld uit te voeren taken en plaats van tewerkstelling) direct en uiterlijk binnen 4 uur aan XTP melden. De Klant neemt de uiteindelijke verantwoordelijkheid (conform artikel 11 van het KB van 15/12/2020) voor het ter beschikking stellen van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen, evenals voor hun reiniging, reparatie en het in een normale en gebruiksklare staat houden, zelfs als er een afwijkende commerciële regeling voor hun levering met XTP is overeengekomen. In het kader van de verplichting om te zorgen voor de naleving van de welzijnswetgeving met betrekking tot de Uitvoerder, geeft de Klant instructies aan de Uitvoerders die hij in dienst heeft en oefent hij feitelijk werkgeversgezag over hen uit.
3.13 Wanneer een Uitvoerder betrokken is bij een arbeidsongeval, informeert de Klant XTP direct, nadat alle dringende maatregelen zijn genomen, en voorziet hij XTP van alle nodige informatie om het ongevalsrapport op te stellen. Bij nalatigheid hierin is de Klant verantwoordelijk voor eventuele schade die voortvloeit uit deze verwaarlozing. De preventie- en beschermingsdienst van de Klant onderzoekt elk ernstig arbeidsongeval waarbij de Uitvoerder betrokken is en neemt contact op met de preventieadviseur van XTP, die zal samenwerken bij het onderzoek. In geval van een ernstig arbeidsongeval moet het gedetailleerde verslag worden opgesteld door de interne preventieadviseur (niveau I of II) of door de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk van de Klant, op kosten van de Klant. Als wettelijke werkgever is XTP niet bevoegd om dit verslag op te stellen (Welzijnswetboek, Boek I, Titel VI, Hoofdstuk I). Dit gedetailleerde verslag moet door de Klant binnen 10 dagen na het arbeidsongeval naar de Federale Inspectiedienst worden gestuurd. Als er een externe expert wordt aangesteld door de Federale Inspectiedienst, zijn de kosten van deze expert voor rekening van de Klant. In geval van een zeer ernstig arbeidsongeval informeert de Klant de Federale Inspectiedienst zo snel mogelijk.
3.14 De Klant moet te allen tijde meewerken aan elk onderzoek dat plaatsvindt
in het kader van een arbeidsongeval.
3.15 Als de arbeidsongevallenverzekeraar van XTP een vordering instelt tegen de Klant voor de vergoeding die is betaald aan het slachtoffer van een arbeidsongeval en deze vordering het totale bedrag niet dekt dat door de arbeidsongevallenverzekeraar is gedragen, zal XTP het resterende bedrag aan de Klant in rekening brengen.
4 E-connect
4.1 De Klant en XTP sluiten een schriftelijke overeenkomst overeenkomstig artikel 17 van de wet van 24/07/1987. De verplichte vermeldingen die variëren per uitzendkracht worden elke week elektronisch ter beschikking gesteld van de Klant. De Partijen komen overeen dat deze niet elke week ondertekend hoeven te worden. De Klant verbindt zich ertoe zijn account zelf te activeren via zijn contactpersoon bij XTP. De Partijen zijn het erover eens dat als de Klant geen schriftelijke opmerkingen aan XTP doorgeeft binnen vijf werkdagen na verzending van het contract per elektronische weg, dit contract stilzwijgend is aanvaard door de Klant.
5 Tarieven en Facturatie
5.1 De Klant is als enige verantwoordelijk voor het terugsturen van het ondertekende contract en (het toezicht op) het terugsturen van de ingevulde en ondertekende prestatiestaten. Bij gebreke hiervan kan de Klant het ontbreken van een handtekening niet tegen XTP inroepen, en XTP zal de daadwerkelijk door de Uitvoerder verrichte diensten bij de Klant in rekening brengen, met minimaal de contractueel overeengekomen diensten. De Klant is verantwoordelijk voor het toezicht en de controle op de terugzending van het door de Uitvoerder ondertekende exemplaar binnen 48 uur na verzending door XTP.
5.2 Door de prestatieoverzichten te ondertekenen, bevestigt de Klant de juistheid van de verrichte diensten en de feitelijke aard van het werk dat door de Uitvoerder is geleverd. Deze handtekening moet onmiddellijk na de in het desbetreffende overzicht beschreven prestaties worden gegeven, zodat de Klant geen belemmering vormt voor een snelle en correcte betaling van het salaris door XTP. De Klant zal de geldigheid van de handtekening van zijn werknemers of vertegenwoordigers niet betwisten. In geval van geautomatiseerde of elektronische verwerking van prestaties stemt de Klant altijd in met de prestatiegegevens zoals deze door XTP worden overgedragen via geautomatiseerde of elektronische middelen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De Klant is als enige verantwoordelijk voor fouten in de geautomatiseerde overdracht.
5.3 De facturatie vindt plaats op basis van de verrichte diensten zoals vermeld op de prestatieoverzichten of zoals elektronisch door de Klant gecommuniceerd, met minimaal de uren zoals door de Klant gevraagd, tenzij er minder uren zijn gewerkt door exclusieve fout van de Uitvoerder en als de informatieplicht zoals bepaald in artikel II.3 van deze Algemene Voorwaarden is nagekomen. In geval van ontbrekende prestatiestaten (zowel geschreven en ondertekend als elektronisch of automatisch door de Klant verzonden), wordt de facturatie gebaseerd op de daadwerkelijk door de Uitvoerder verrichte diensten, met minimaal de uren zoals door de Klant gevraagd. In dit verband worden alle niet-gewerkte uren en dagen die de Klant toekent en betaalt aan zijn vast personeel, zoals wettelijke feestdagen, vakantiedagen, brugdagen, enz., waarop de Uitvoerder ook recht heeft, beschouwd als diensten en als zodanig in rekening gebracht bij de Klant. Het overeengekomen tarief en/of tarief, evenals de kostenelementen die zijn opgenomen in de Overeenkomst die het tarief bepalen, kunnen eenzijdig worden verhoogd door XTP in de volgende gevallen:
• een verhoging van de directe of indirecte werkgeverslasten;
• alle andere mogelijke factoren die de werkelijke loonkosten bepalen of de operationele kosten van XTP verhogen;
• bijkomende kosten opgelegd aan XTP door autoriteiten die niet waren voorzien op het moment van het sluiten van de Overeenkomst.
Dit tarief wordt ook eenzijdig verhoogd door XTP in geval van een stijging van het uurloon van de Uitvoerder als gevolg van de indexering van de lonen en de conventionele loonsverhogingen die van toepassing zijn op de Klant.
De facturatie omvat ook de andere loonelementen zoals bepaald in artikel I.3 van de Algemene Voorwaarden, verhoogd met de van toepassing zijnde btw. Voor speciale diensten (waaronder overuren, ploegenwerk, nachtwerk, zondag en feestdagen, enz.) wordt de Uitvoerder betaald in overeenstemming met de wet en/of de van toepassing zijnde collectieve arbeidsovereenkomst(en) bij de Klant op dit gebied. De toeslag voor te betalen loon en loonelementen worden in rekening gebracht bij de Klant tegen hetzelfde tarief als dat wordt toegepast op het basissalaris van de Uitvoerder of dat wordt gebruikt voor de berekening van het tarief. De kosten voor DIMONA per gewerkt uur worden aan de Klant in rekening gebracht zonder toepassing van het overeengekomen tarief. Elke aanpassing van het uurloon en/of andere loonelementen waar de Uitvoerder recht op heeft tijdens of na zijn tewerkstelling wordt ook aan de Klant in rekening gebracht.
5.4 XTP factureert extra: administratieve kosten van 250 EUR per arbeidsongeval en per Uitvoerder. Indien het arbeidsongeval later niet wordt erkend door de arbeidsongevallenverzekeraar, wordt dit bedrag teruggestort aan de Klant door XTP.
5.5 Alle fiscale en sociale voordelen die voortvloeien uit de uitzendovereenkomst komen toe aan XTP gedurende de uitzendperiode.
6 Aansprakelijkheid
6.1 De burgerlijke aansprakelijkheid zoals voorzien in artikel 1384, lid 3 van het Burgerlijk Wetboek rust bij de Klant. Deze is dus als enige verantwoordelijk voor alle schade veroorzaakt aan derden door de Uitvoerder. Het wordt aanbevolen om een "interim-werkgeversclausule" op te nemen in de aansprakelijkheidsverzekering van de Klant. XTP kan evenmin aansprakelijk worden gesteld voor schade toegebracht door de Uitvoerder aan de Klant tijdens en na diens tewerkstelling bij de Klant. XTP is ook niet verantwoordelijk voor schade, verlies, diefstal of verdwijning van materiaal, geld of goederen toevertrouwd aan de Uitvoerder. XTP is evenmin aansprakelijk voor leningen of voorschotten, in natura of in contanten, die mogelijk zijn verleend aan de Uitvoerder door de Klant. Bovendien zal de terugvordering van kosten die voortvloeien uit het gebruik van onder andere de telefoon voor privédoeleinden, genoten maaltijden in het bedrijfsrestaurant, geautoriseerde aankopen, etc., plaatsvinden zonder de tussenkomst van XTP. XTP is in geen geval verantwoordelijk voor de gevolgen van afwezigheid en/of te laat komen van haar Uitvoerders. In elk geval is de aansprakelijkheid van XTP beperkt tot het totaal van de bedragen die XTP aan de Klant heeft gefactureerd in het betreffende kalenderjaar. Bovendien is de aansprakelijkheid van XTP beperkt tot de directe schade die het onmiddellijke gevolg is van de niet-uitvoering of de onjuiste uitvoering van de Overeenkomst met XTP. XTP is in geen geval aansprakelijk voor bedrijfsschade of andere directe schade geleden door de Klant, zoals bijvoorbeeld schade als gevolg van gederfde winst, gemiste besparingen en/of de toepassing van boeteclausules.
6.2 In overeenstemming met de wet van 26 maart 2018 betreffende de versterking van de economische groei en de sociale cohesie kunnen werkgevers die werknemers tewerkstellen in vastgoed, onder bepaalde voorwaarden, worden vrijgesteld van geheel of gedeeltelijk van de bedrijfsvoorheffing van deze werknemers. De Klant is verantwoordelijk voor het bewaren van bewijsstukken gedurende een periode van 7 jaar. In geval de Klant onjuiste en/of onvolledige informatie verstrekt aan XTP, en XTP hierdoor schade lijdt, heeft XTP het recht een vergoeding van de Klant te eisen.
7 Verbod op wegkapen
7.1 In geval van vervroegd weglokken: als de Klant een arbeidsrelatie aangaat met de Uitvoerder voor dezelfde functie of een andere functie vóór het einde van een minimale periode van 125 gewerkte werkdagen ter beschikking stelling binnen de 12 maanden na het laatste arbeidscontract tussen XTP en de Uitvoerder, zonder tussenkomst van XTP, betaalt de Klant aan XTP, als schadevergoeding en voor elke weggelokte Uitvoerder, een bedrag gelijk aan 25% van het bruto jaarloon van de betreffende Uitvoerder, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. De minimale periode is van toepassing op elke Uitvoerder afzonderlijk. De bovengenoemde schadevergoeding is forfaitair vastgesteld op basis van de onderlinge overeenkomst tussen de Klant en XTP, waarbij de schade geleden door XTP met name is gebaseerd op de kosten die de Klant zou moeten maken voor het zoeken, selecteren en beoordelen van een medewerker met dezelfde kwalificaties, evenals het overeenkomstige inkomstenverlies, en onverminderd het recht van XTP om te bewijzen dat de geleden schade het bovenstaande bedrag overstijgt. Dezelfde bepaling is van toepassing indien de Presentatie nooit heeft geleid tot daadwerkelijke tewerkstelling door middel van XTP en de Klant een arbeidsrelatie aangaat met de Uitvoerder voor dezelfde functie of een andere binnen 12 maanden na de datum van de Presentatie.
7.2 De Klant is eveneens verplicht tot deze schadevergoeding als XTP, vóór het einde van de minimale periode van 125 gewerkte werkdagen ter beschikking stelling, de terbeschikkingstelling moet beëindigen:
• vanwege het niet nakomen door de Klant van een hem opgelegde verplichting, overeenkomstig de geldende overeenkomsten tussen de Klant en XTP of de Belgische en Europese wet- en regelgeving,
• indien de Klant zich in een situatie van faillissement, ontbinding, liquidatie, of kennelijk onvermogen van de Klant bevindt.
7.3 De Klant is ook verplicht tot deze schadevergoeding als de Uitvoerder een arbeidsrelatie aangaat met de Klant na afloop van de terbeschikkingstelling, mits er minder dan 125 gewerkte werkdagen zijn verstreken tussen de eerste dag van de terbeschikkingstelling en de eerste dag van de arbeidsrelatie met de Uitvoerder. De Klant verbindt zich ertoe XTP schriftelijk op de hoogte te brengen van zijn voornemen om een arbeidsrelatie aan te gaan met de Uitvoerder.
7.4 Deze schadevergoeding is eveneens verschuldigd indien de terbeschikkingstelling van de Uitvoerder moet worden onderbroken omdat de maximale duur van de uitzendovereenkomst zoals gespecificeerd in de wet of in de CAO's is bereikt zonder dat de minimale periode van 125 gewerkte werkdagen ter beschikking stelling is voltooid, en de Klant een arbeidsrelatie aangaat met de Uitvoerder.
7.5 Definities:
Onder "Uitvoerder" wordt verstaan: de door XTP geselecteerde Uitvoerder die ter beschikking wordt gesteld aan de Klant in het kader van een uitzendovereenkomst, en de door XTP aan de Klant voorgestelde kandidaat-Uitvoerder. Onder "bruto jaarloon van de Uitvoerder" wordt verstaan: indien de Uitvoerder al heeft gewerkt: het laatst geldende uurloon x het gemiddelde aantal uren per week dat van toepassing is in de sector van de Klant x 4,33 x 13,92 x het aantal resterende dagen om te werken/125. Als de Uitvoerder nog niet heeft gewerkt: het geldende loon bij de Klant voor de betreffende functie (met minimaal de tarieven van de CP van de Klant) x het gemiddelde aantal uren per week dat van toepassing is in de sector van de Klant x 4,33 x 13,92. In elk geval wordt het bruto jaarloon verhoogd met alle extralegale voordelen zoals, maar niet beperkt tot, maaltijdcheques, ecocheques, GSM, etc.
7.6 Dit artikel is niet van toepassing op "payrollmedewerkers", namelijk medewerkers die zijn aangetrokken, geselecteerd en aangenomen door de Klant zonder tussenkomst van XTP.
Werving en Selectie
1. Toepassing
1.1 De bepalingen van Titel II zijn van toepassing voor zover de diensten van XTP bestaan uit het werven en selecteren van kandidaten in reactie op een wervings- en selectieverzoek van de Klant, met als doel een directe arbeidsrelatie tot stand te brengen tussen de Klant en de Uitvoerder. In geval van tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van Titel III en de andere artikelen van deze Algemene Voorwaarden, prevaleren de bepalingen van Titel III.
2 Doel
2.1 XTP verbindt zich ertoe al het mogelijke te doen - binnen redelijke grenzen - om een geschikte Uitvoerder voor de Klant te selecteren om hem in staat te stellen een directe arbeidsrelatie met de Uitvoerder aan te gaan.
3 Verplichtingen van de Klant
3.1 De Klant voorziet XTP van alle nodige informatie voor een optimaal wervings- en selectieproces. De Klant verbindt zich ertoe altijd correcte en nauwkeurige informatie te verstrekken en eventuele belangrijke wijzigingen onmiddellijk en uiterlijk binnen 4 uur aan XTP te melden.
4 Tarieven
4.1 XTP werkt op het gebied van werving en selectiediensten op basis van het "no cure, no pay"-principe.
De Klant is alleen verplicht een vergoeding (hierna: "Vergoeding") te betalen als een door XTP voorgestelde Uitvoerder daadwerkelijk door de Klant wordt aangenomen en een arbeidsrelatie van welke aard dan ook aangaat met de voorgestelde Uitvoerder door XTP.
4.2 De Vergoeding die verschuldigd is bij daadwerkelijke tewerkstelling wordt bepaald in de Overeenkomst en wordt berekend op basis van het bruto jaarinkomen van de Uitvoerder. Het omvat :
• het bruto jaarinkomen, berekend op basis van 13,92 maanden (12 maanden in geval van zelfstandige samenwerking tussen de Uitvoerder en de Klant) vóór inhouding of aftrek van socialezekerheidsbijdragen;
• netto vergoedingen, voordelen van allerlei aard, commissies, maaltijdcheques, gegarandeerde of variabele (prestatiegebonden) premies, groepsverzekering, hospitalisatieverzekering;
• het voordeel van het gebruik van een bedrijfswagen wordt geschat op 750 EUR/maand.
4.3 De Klant verbindt zich ertoe een kopie van het salarisvoorstel aan XTP te sturen telkens wanneer dit naar de Uitvoerder wordt gestuurd. Bovendien zal de Klant altijd een kopie van het definitieve contract met de Uitvoerder aan XTP verstrekken, zodat XTP te allen tijde beschikt over correcte en nauwkeurige informatie over het bruto jaarinkomen van de Uitvoerder.
4.4 De Vergoeding is forfaitair en omvat alle wervings- en selectiekosten die XTP heeft gemaakt bij de uitvoering van haar opdracht. XTP brengt geen kosten in rekening anders dan de Vergoeding. Alleen reiskosten en/of verblijfkosten in het buitenland die door XTP en de Uitvoerders worden gemaakt in het kader van het wervings- en selectieproces, worden afzonderlijk in rekening gebracht bij de Klant, mits de Klant vooraf zijn akkoord heeft gegeven over deze reis- en/of verblijfskosten in het buitenland. Deze kosten worden door XTP vergoed aan de Uitvoerders. XTP brengt vervolgens deze kosten in rekening bij de Klant, die deze aan XTP zal vergoeden.
4.5 Alle bedragen zijn exclusief btw. De Vergoeding is verschuldigd vanaf het moment dat de Klant een arbeidsrelatie van welke aard dan ook aangaat met de Uitvoerder, voor zichzelf, via derden en/of voor derden.
4.6 Eventuele regelingen in de Overeenkomst met betrekking tot de creditering van de Vergoeding bij voortijdige beëindiging zijn niet van toepassing in geval van overmacht of beëindiging door de Klant om economische redenen. De garantiebepaling is alleen van toepassing op gemotiveerd ontslag, gerelateerd aan de kwalificaties, beroepsbekwaamheid of het gedrag van de door XTP voorgestelde Uitvoerder en die binnen tien werkdagen na het ontslag van de Uitvoerder aan XTP is gemeld. Indien van toepassing crediteert XTP (gedeeltelijk) de Vergoeding, zoals aangegeven in de Overeenkomst.
5 Verantwoordelijkheid
5.1 De Klant is verantwoordelijk voor de uiteindelijke keuze van de Uitvoerder. XTP is niet aansprakelijk indien blijkt dat de Uitvoerder niet voldoet aan de eisen of verwachtingen van de Klant, tenzij dit het aantoonbare gevolg is van handelingen of nalatigheden in strijd met de bepalingen van artikel II.2 van de Algemene Voorwaarden aan de zijde van XTP. In elk geval is de eventuele aansprakelijkheid van XTP beperkt tot de aantoonbare directe schade van de Klant en maximaal de helft van de Vergoeding die aan de Klant is gefactureerd of nog te factureren in het kader van de opdracht.
5.2 XTP is nooit aansprakelijk voor schade en/of verliezen, inclusief indirecte schade:
• die voortvloeit uit (a) een fout in referenties, werkervaring, vaardigheden of persoonlijkheid van de Uitvoerder, (b) het eventuele verzuim van de Uitvoerder om aan zijn wettelijke, medische of ethische verplichtingen te voldoen, (c) het gebruik van valse informatie of het weglaten van informatie door de Uitvoerder;
• voortkomend uit handelingen en/of nalatigheden van een door XTP voorgestelde Uitvoerder waarmee de Klant een arbeidsrelatie van welke aard dan ook is aangegaan.
6 Verbod op werving
Gedurende de looptijd van de Overeenkomst en tot een jaar na de presentatie van een Uitvoerder door XTP, mag de Klant geen arbeidsrelatie, direct of indirect, aangaan met de door XTP voorgestelde Uitvoerder, nadat de Klant de Uitvoerder vooraf heeft afgewezen of nadat de Uitvoerder de Klant vooraf heeft afgewezen. Onder "Uitvoerder" wordt in dit artikel verstaan elke door XTP geselecteerde Uitvoerder die aan de Klant is voorgesteld en voldoet aan de specifieke eisen van de door de Klant gepubliceerde vacature. Bij overtreding van het bovenstaande verbod is de Klant onmiddellijk aan XTP een afkoopsom verschuldigd ter hoogte van de Vergoeding, vermeerderd met 25%, die aan de Klant in rekening wordt gebracht. In het geval dat het bedrag van het bruto jaarinkomen van de Uitvoerder hoger is dan 60.000 EUR, is de afkoopsom gelijk aan 25.000 EUR.
Privacyverklaring
Bedankt voor het lezen van ons privacybeleid met betrekking tot de website http://xtp.be/ en alle daaraan gerelateerde websites (hierna genoemd de "Website" of "Websites") van het bedrijf XTP SRL, met maatschappelijke zetel aan de Chaussée des Taxandres 4/8, B-1300 Waver (België), geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen in België onder het nummer 0800.759.645, hierna genoemd "XTP" of "wij".
Dit privacy statement beschrijft de informatie die XTP verzamelt op de website en/of informatie die wordt verkregen in verband met elke relatie, evenals hoe XTP deze gegevens gebruikt. Dit beleid maakt deel uit van onze algemene voorwaarden en is van toepassing op alle gebruikers van de Website (klanten en/of dienstverleners).
1. Algemeene
XTP begrijpt de bezorgdheid van gebruikers met betrekking tot privacy. Daarom behandelen we systematisch alle persoonlijke gegevens in overeenstemming met dit privacybeleid en de Belgische wetgeving inzake privacy [Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.]. Via deze privacyverklaring voldoet XTP ook aan de Europese verordening 2016/679 van 27 april 2016 inzake de bescherming van persoonsgegevens.
De verantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonlijke gegevens is de heer Corentin Thoumsin.
2. Welke persoonlijke gegevens verzamelen wij
De persoonlijke gegevens die door XTP worden verzameld, zijn relevant, niet overbodig en gerelateerd aan de doeleinden waarvoor we ze verzamelen.
Bij het surfen op de Website verzamelen wij de volgende gegevens:
● Het IP-adres van uw computer,
● Het IP-adres van uw internetprovider,
● De datum en tijd van uw toegang tot de website,
● Het internetadres van de website waarvandaan u een directe link naar deze website hebt verkregen,
● Het besturingssysteem dat u gebruikt,
● De delen van de website die u bezoekt, de pagina's van de website,
● De informatie die u heeft geraadpleegd en het materiaal dat u heeft verzonden of gedownload vanaf onze website.
Als u contact met ons opneemt via de website, kunnen de volgende gegevens worden gevraagd/verzameld/verwerkt:
● Uw naam, voornaam en e-mailadres,
● Uw adres en telefoonnummer,
● Alle andere informatie die u mogelijk verstuurt via het contactformulier.
Het kan zijn dat we uw gegevens verkrijgen via een gebruiker of via een interview, zowel op ons kantoor als daarbuiten (bijvoorbeeld op een beurs, evenement, enz.). In dat geval verzamelen wij de volgende gegevens:
● Uw naam, voornaam, telefoonnummer en e-mailadres.
3. Waarom verzamelen we persoonlijke gegevens en hoe gebruiken we ze?
We verzamelen en verwerken uitsluitend persoonlijke gegevens voor specifieke en wettige doeleinden.
De verzamelde gegevens zijn uitsluitend bedoeld voor het functioneren van de Dienst en worden daarom strikt intern gebruikt voor die Dienst.
Ze hebben als doel het contact tussen verschillende Gebruikers te faciliteren en een goede werking van de Dienst te waarborgen. Deze gegevens worden ook gebruikt voor interne rapportage en statistieken:
➔ Dossierbeheer: We verwerken persoonlijke gegevens om contracten uit te voeren en de gevraagde dienst te leveren, inclusief het leggen van contact tussen verschillende gebruikers/dienstverleners van de Website.
➔ Opvolging en organisatie van diensten: Het is noodzakelijk om uw gegevens te gebruiken om u op de hoogte te houden van wijzigingen, ontwikkelingen in onze diensten, orderopvolging, enz.
➔ Adviesverlening: U informeren over andere producten en/of diensten van XTP en aan haar gelieerde ondernemingen.
➔ Statistische doeleinden: We verwerken persoonlijke gegevens om onze website en dienstverlening te verbeteren. We gebruiken bijvoorbeeld persoonlijke gegevens in anonieme statistieken, waarbij de identiteit van specifieke personen op geen enkele wijze kan worden achterhaald. We baseren dit op ons gerechtvaardigd belang om voortdurend de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.
➔ Marketingdoeleinden: We kunnen uw e-mailadres en/of adres gebruiken om nieuwsbrieven, acties en promoties te sturen, maar alleen als u daarvoor uitdrukkelijke toestemming heeft gegeven. Deze toestemming wordt stilzwijgend verleend aan XTP bij het indienen van een verzoek via het contactformulier op de Website.
Als we uw e-mailadres via een derde partij verkrijgen, sturen we u eerst een eenmalige e-mail waarin u expliciet toestemming kunt geven voor meer informatie.
U bent nooit verplicht om uw persoonlijke gegevens aan ons te verstrekken, maar u begrijpt dat bepaalde diensten niet kunnen worden verleend als we uw persoonlijke gegevens niet kunnen verwerken.
We kunnen u ook op elk moment vragen om aanvullende informatie te verstrekken voor profilering en marketingdoeleinden. Het verstrekken van deze informatie is volledig vrijwillig. Het kan voorkomen dat we u vragen om feedback te geven over het gebruik of de diensten van onze website, om bij te dragen aan de ontwikkeling en verbetering ervan.
We kunnen uw communicatie gebruiken voor trainings- en kwaliteitscontroledoeleinden..
We kunnen deze gegevens ook doorgeven aan technische dienstverleners voor de uitvoering van de Dienst.
4. E-mails en marketingcommunicatie
We sturen u alleen e-mails om u op de hoogte te houden van uw inschrijving of om u te informeren over belangrijke wijzigingen in onze algemene voorwaarden of privacyverklaring.
Als u zich hebt ingeschreven voor onze nieuwsbrieven, ontvangt u de nieuwsbrief en marketingcommunicatie per e-mail.
U kunt te allen tijde uw toestemming intrekken, zonder opgave van redenen en kosteloos. U kunt dit doen door ons een e-mail te sturen om uw toestemming in te trekken naar het adres contact@xtp.be.
5. Vertrouwelijkheid en beveiliging
XTP neemt alle nodige maatregelen om de verzamelde persoonlijke gegevens maximaal te beveiligen.
XTP kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor enige directe of indirecte schade die voortvloeit uit het verkeerde of misbruik van persoonlijke gegevens door derden.
XTP zorgt er ook voor dat haar medewerkers alleen toegang hebben tot persoonlijke gegevens wanneer dit noodzakelijk is voor de uitoefening van hun taken of voor het verlenen van de service.
6. Doorgifte aan derden
We verstrekken alleen informatie aan derden indien dit nodig is voor de uitvoering van de door u gevraagde diensten. Ze mogen deze informatie alleen gebruiken in het kader van de uitvoering van een overeenkomst tussen u en ons of om aan een specifiek verzoek te voldoen. Ze hebben niet het recht om deze gegevens voor andere doeleinden te gebruiken, tenzij u hiervoor uitdrukkelijke schriftelijke toestemming heeft gegeven.
Om uw verzoek te verwerken en de dienst te verlenen, kunnen we relevante persoonlijke informatie doorgeven aan derden waarmee we samenwerken. Naast uw naam, adres en e-mailadres verstrekken we ook uw telefoonnummer aan onze medewerkers, zodat ze u kunnen informeren over eventuele wijzigingen of contact met u kunnen opnemen voor nuttige/gevraagde informatie.
XTP zal uw persoonlijke gegevens nooit verkopen aan derden voor marketing/commerciële doeleinden.
Bij een volledige of gedeeltelijke reorganisatie, overdracht van activiteiten van XTP, inclusief reorganisatie, overdracht of beëindiging van bedrijfsactiviteiten of in het geval van faillissement, kunnen uw gegevens worden overgedragen aan nieuwe entiteiten of derden die de bedrijfsactiviteiten van XTP geheel of gedeeltelijk voortzetten. Op dezelfde manier kunnen uw gegevens worden doorgegeven aan aan XTP gelieerde ondernemingen, direct of indirect.
7. Cookies en web beacons
Om ervoor te zorgen dat de Website goed functioneert en om de navigatie te vergemakkelijken, kan XTP - of haar serviceproviders - cookies (kleine tekstbestanden die worden opgeslagen in de browser van de gebruiker) of web beacons (elektronische afbeeldingen die worden gebruikt om het aantal gebruikers te tellen dat een bepaalde pagina bezoekt en om bepaalde cookies te benaderen) gebruiken om algemene gegevens te verzamelen. XTP kan deze tools gebruiken om verschillende gegevens in haar systemen te detecteren en gebruikers in categorieën in te delen op basis van verschillende criteria, zoals IP-adres, domein, browsertype en bezochte pagina's. Deze informatie wordt gebruikt om het aantal gebruikers in verschillende delen van de website te analyseren en ervoor te zorgen dat de Website een bron is van nuttige en effectieve informatie.
De cookies en web beacons van XTP verzamelen geen persoonlijke gegevens, zoals uw naam of e-mailadres. Bovendien bieden de meeste browsers u de mogelijkheid om cookies uit te schakelen. In sommige gevallen kan het echter voorkomen dat de Website niet correct werkt en/of dat gebruikers geen toegang hebben tot bepaalde delen van de website als hun browser is geconfigureerd om cookies uit te schakelen.
8. Cookiebeleid
XTP verzamelt cookies om de gebruikerservaring te verbeteren (bijvoorbeeld door taalkeuze te onthouden, enz.) en online statistieken te verzamelen over de gebruikers van de Website.
Cookies zorgen over het algemeen voor een gemakkelijkere en snellere interactie tussen u en onze website. Ze helpen u ook bij het navigeren tussen verschillende delen van een website. Cookies kunnen ook worden gebruikt om de inhoud van een website of de advertenties op de website relevanter voor u te maken, of om de website aan te passen aan uw voorkeuren en behoeften.
Meer specifiek verzamelen we verschillende soorten cookies :
a. .Essentiële cookies
Deze cookies zijn nodig om het bezoek aan de Website mogelijk te maken en bepaalde functies te gebruiken. Deze cookies stellen u bijvoorbeeld in staat om tussen verschillende delen van de websites te navigeren, formulieren in te vullen, reserveringen te maken, bestellingen te plaatsen en de inhoud van uw winkelwagen te behouden. Als u deze cookies weigert, zullen bepaalde delen van de website niet werken of niet optimaal werken.
b. Functionele cookies
Deze cookies zijn bedoeld om het functioneren van de Website te vergemakkelijken, het gebruik ervan aangenamer te maken voor de bezoeker en een gepersonaliseerde browse-ervaring te bieden. Dit zijn bijvoorbeeld cookies die uw taalkeuze onthouden.
c. Prestatiecookies
We gebruiken prestatiecookies om informatie te verzamelen over het gebruik van onze Websites door bezoekers, met als doel de inhoud te verbeteren, deze beter af te stemmen op de wensen van de bezoekers en de gebruiksvriendelijkheid te vergroten. Zo is er bijvoorbeeld een cookie dat het aantal unieke bezoekers telt en een andere die analyseert welke pagina's het meest populair zijn.
d. Cookies van derden
De Website kan elementen van derden bevatten, zoals videodiensten, knoppen voor sociale media of advertenties. Het kan ook de mogelijkheid bieden om een deel van de gepubliceerde inhoud te delen via sociale-mediasites. Deze functionaliteit is gebaseerd op cookies die worden uitgegeven en beheerd door de betreffende sociale-mediasite.
e. Beheer van cookies
U kunt uw browser configureren om een melding te ontvangen wanneer een cookie wordt geplaatst of om het verzamelen van cookies te weigeren.
We gebruiken geen cookies om u persoonlijk te identificeren of om zonder uw medeweten persoonlijke gegevens op te slaan. Als u echter de installatie van cookies op uw computer of mobiele apparaat wilt beperken, blokkeren of verwijderen, kunt u dit doen via de instellingen van uw browser. Raadpleeg de helpfunctie van uw browser voor instructies.
9. Andere websites
De Website kan links bevatten naar andere websites of internetbronnen. Wanneer u op een van deze links klikt, wordt u naar een andere website of internetbron geleid die opzettelijk informatie over u kan verzamelen via cookies of andere technologieën. XTP aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid en heeft geen controle over deze andere websites of internetbronnen, noch over het verzamelen, gebruik en verspreiden van uw persoonlijke gegevens. U dient zelf het privacybeleid van deze andere websites en internetbronnen te controleren en te begrijpen hoe zij informatie verzamelen en gebruiken.
10. Bewaartermijn
XTP zal uw persoonlijke gegevens niet langer bewaren dan redelijkerwijs nodig is voor de doeleinden die worden genoemd in deze privacyverklaring. We bewaren uw persoonsgegevens langer indien de wet dit vereist. XTP kan het grootste deel van uw persoonsgegevens verwijderen na 5 jaar na het beëindigen van de relatie. We hanteren deze termijn voor administratieve doeleinden en om eventuele vragen en klachten over onze diensten te kunnen afhandelen, zowel van u als van derden. We zijn niet in staat om uw persoonsgegevens te verwijderen die zich bevinden in back-upkopieën. Echter, wanneer we een back-up herstellen, zullen we de persoonsgegevens direct verwijderen.
11. Uw rechten
U kunt de volgende rechten uitoefenen door contact met ons op te nemen via https://contact@xtp.be%2C/ op voorwaarde dat u een kopie van uw identiteitskaart bijvoegt. Alle verzoeken worden binnen de wettelijke termijn behandeld en zijn kosteloos, behalve ongegronde of buitensporige verzoeken die in rekening kunnen worden gebracht of geweigerd.
● Recht op toegang en rectificatie
U heeft het recht om kosteloos toegang te krijgen tot uw persoonsgegevens en eventuele onjuiste gegevens te laten corrigeren.
● Recht op verwijdering en beperking
U heeft ook het recht om ons te verzoeken uw persoonsgegevens te laten verwijderen. Houd er rekening mee dat bij een verzoek tot verwijdering van persoonsgegevens sommige diensten mogelijk niet langer kunnen worden geleverd.
U kunt ook verzoeken om de verwerking van uw persoonsgegevens te beperken.
● Recht op bezwaar
U heeft te allen tijde het recht om bezwaar te maken tegen het gebruik van uw persoonsgegevens. U dient hiervoor ernstige en legitieme redenen aan te voeren.
U kunt ook uitdrukkelijk bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens voor direct-marketingdoeleinden. In dat geval hoeft u geen rechtvaardiging te geven.
● Recht op gegevensoverdraagbaarheid
U heeft het recht om de persoonsgegevens die wij verwerken in een gestructureerde, gangbare en machineleesbare vorm te verkrijgen. U heeft ook het recht om deze gegevens over te dragen aan andere verwerkingsverantwoordelijken.
● Recht om een klacht in te dienen
U heeft ook het recht om een klacht in te dienen bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (Commission nationale pour la protection des données) (+32 (0)2 274 48 00 of +32 (0)2 274 48 35, https://contact@apd-gba.be, https://www.autoriteprotectiondonnees.be).
Als u schade lijdt als gevolg van de verwerking van uw persoonsgegevens, heeft u het recht om een schadevergoeding te eisen bij een rechtbank.
Neem gerust contact met ons op voor eventuele verdere vragen over ons privacybeleid.
Hoewel deze website mogelijk links bevat naar andere websites, zijn wij op geen enkele manier, direct of indirect, betrokken bij goedkeuring, associatie, sponsoring, lidmaatschap of affiliatie met een gelinkte website, tenzij anders vermeld in dit document.
U dient de wettelijke vermeldingen en andere gebruiksvoorwaarden van elke website die u via een link vanaf deze website bezoekt, aandachtig te lezen. Uw link naar externe pagina's of andere websites is voor uw eigen risico.
De website kan cookies gebruiken om de gebruikerservaring te personaliseren en de navigatie van de gebruiker op deze website te vergemakkelijken. De gebruiker kan zijn browser configureren om meldingen te ontvangen en de installatie van cookies die wij sturen te weigeren.